INFOKATALOOG
FOORUMI TEEMAD
GALERII TEEMAD
NÕUANDJATE TEEMAD
GALLUP
Kust on pärit Sinu lemmik riideese?
Näita tulemusi!
PARTNERID
18. september 2018

Artiklid

Kui stress ei lase magada  05.06.2009
Stacey Colino
55_103501.jpg

Su aju ei ole nõus välja lülituma ega keha lõdvestuma – oled täiesti pinges. Uni ei tule sellises olekus kohe kindlasti. Pole hullu, kui sellist olukorda tuleb ette kord või paar, ent kui seda juhtub pidevalt? Me oleme siin, et aidata.

On tõeliselt häiriv, kui musamaniakkidest naabrid sind öösiti ärkvel hoiavad, ent kui sa ise enda und saboteerid, on põhjust lausa karjuda või väsimusest nutta. Stressist põhjustatud unetus levib 20. ja 30. eluaastates naiste seas pidurdamatult. Keskendumine tööle ning rahale, kurnavad suhtlusgraafikud ning surve endaga täiuslikult toime tulla – keskmine naine on tänapäeval rohkem pinges kui kunagi varem ja just seetõttu ei saa keha vajadustele vastavalt und. Nüüd seletame sulle, mil moel stress lööb su öise unegraafiku segi, ja anname näpunäiteid, kuidas vaigistada ületöötanud aju ning kappavat südant, et saaksid niipalju täisväärtuslikku uneaega, kui sa tegelikult vajad.

Krooniline stress tekitab organismis segadust
Kõik peaks olema imelihtne: sa oled väsinud, on aeg magama minna ning uni tuleb kohe, kui pea patja puudutab. Kui oled stressis, siis lähevad asjad aga hoopiski teist teed. Isegi väike mure loob lihastesse pinget ning annab kehale käsu toota pulssi kiirendavaid stressihormoone – kortisooli ning adrenaliini –, pannes su südame kiiremini põksuma. Ka päevasel ajal on sellised nähtused ärrituse puhul hästi tuntavad, ent öösel on nende toime veelgi intensiivsem ja segavam. Need asjad ei lase sul uinuda või rahulikult magada, nii et ärkad keset ööd. Uni jaotub unetsükliteks, koosnedes viiest eri faasist. Iga tsükkel on 80–100 minutit pikk ja kordub öö jooksul neli kuni viis korda. Une faasid järgnevad üksteisele ja samaaegselt muutub organismi olek. Isegi siis, kui sul õnnestub tukkuma jääda, on su uni stressi tõttu rahutu. Sa veedad sügavas rahuliku ehk aeglase une faasis ning REM-unes (selles olekus nähakse ka und) vähem aega kui une kergemates faasides ning ärkad just seetõttu kergemini. Sügavas unes olek on aga ülitähtis, sest just selle vajakajäämisest tekivad kõik unepuudusest tingitud häired.

Miks stress mõjub naistele hullemini?
Organismi hormonaalsed muutused muudavad naised tsükli teatud osas (näiteks nädal aega enne menstruatsiooni) rahutule olekule vastuvõtlikumaks. Aga unetust põhjustab ka elustiil. Sageli koosneb naiste päevakava tuhandetest kohustustest ning vastutusrikastest ülesannetest ning nad ei oska nõudlikele ülemustele, sõpradele ja pereliikmetele “ei” öelda. Kui žonglöörid iga päev mustmiljoni asjaga, on täiesti võimatu öösiti rahulikuks jääda – eriti siis, kui minutid enne unne vajumist on ainsad hetked, mil sul on mahti oma elu üle järele mõelda. Kui oled stressis, siis tulvavad just voodis su pähe muremõtted – selline olek aga käivitab organismis füsioloogilised muutused, mis pole kooskõlas inimese sooviga unne vajuda.

Lumepalliefekt
Kui sul esineb vaid vahel uinumisraskusi, ei ole tegemist tõsise probleemiga. Kahjuks on aga just lumepalliefekt see, mis muudab stressi ja unetuse lõksu nii hävitavaks. Enamasti on tegemist psühhofüsioloogilise unetusega. Kui muretsed, et sa ei saanud eelmisel ööl piisavalt magada, siis järgmisel õhtul varakult magama minnes pabistad veelgi enam, et sama juhtub ka täna. See paanika aktiveerib aju ning uinumine muutub veelgi raskemaks – selline tsükkel võib korduda päevi, isegi nädalaid.

Loe edasi juunikuu Cosmopolitanist...

www.cosmopolitan.ee

 

Eesti uudised
 
© 2005 - 2018 ilumaailm.ee tutvustus | arhiiv | kontakt | reklaam | webmaster